Máš nápad? Máš džob!

napad-177x250

Slováci v kreativite podľa aktuálneho prieskumu za svetom zaostávajú.

Kreativita je pomerne široký pojem. Rovnako aj jej uplatnenie v biznise. Určuje, či máte sklon riešiť štandardné situácie netradične alebo vidíte riešenia, ktoré ostatným unikajú. Pre podnikanie je to pridaná hodnota, ktorú zamestnávatelia či biznis vedia oceniť. Slováci v kreativite podľa aktuálneho prieskumu za svetom zaostávajú.

V otázkach kreativity sú Slováci podľa inštitútu Martin Prosperity štyridsiatou prvou krajinou spomedzi vybraných osemdesiatich dvoch. Posledná je Kambodža. V rámci Európskej únie je Slovensko na chvoste. Potenciálne sme síce kreatívni všetci, prieskum však určuje index kreativity na základe našich schopností v technológiách, talentu a tolerancie.

Na chvoste

Vedomé uplatňovanie kreatívneho rozmýšľania významne napomáha rozvoju firmy. Odborníci tvrdia, že kreativita je najmä schopnosť poznávať predmety v nových vzťahoch a originálnym spôsobom, vidieť súvislosti a nové problémy tam, kde zdanlivo nie sú.

„Mnoho ekonomík stojí najmä na malom podnikaní. A napríklad Slovensko má úžasne vzdelaných mladých ľudí, ktorí majú podnikateľské nápady aj vôľu. Je preto rozumné podporiť a zainvestovať do týchto podnikateľských nápadov a získavať peniaze podporou podnikania. Slováci majú skvelé biznis nápady v službách, technológiách, inováciách či automobilizme,“ tvrdí Američan Ron Carucci, zakladateľ spoločnosti Passages Consulting, ktorá sa venuje novej generácii lídrov vo svete. „Dajte ľuďom šancu prejaviť sa. Ak to aj nevyjde, tak ste to aspoň skúsili,“ dodáva.

Ak by sme sa však držali porovnania v rámci sveta, najlepšie sú na tom Slováci v talente (33. miesto) a najhoršie v otázke tolerancie (55. priečka). V hodnotení technologickej vyspelosti sa Slovensko zaradilo medzi krajiny prvej polovice rebríčka, keďže mu prislúcha 36. priečka.

A čo šéfovia?

Čoraz väčšia časť odbornej verejnosti sa prikláňa k názoru, že v najbližších mesiacoch sa nevyhneme hospodárskemu spomaleniu a že nás opäť čakajú ťažké časy. Neodškriepiteľný sa tak môže javiť fakt, že kreativita v podnikaní úmerne závisí od výkonnosti trhov či spoločností. Firmy aj trhy sú dnes skeptické prijímať nové kreatívne postupy a riešenia, keď nad nimi visí finančná kríza a oklieštené trhové možnosti. Práve menej priaznivé podmienky by však mali byť tým faktorom, ktorý donúti nielen ľudí, ale aj firmy k väčšej nápaditosti, inováciám či menej tradičným riešeniam. Horšie časy tak môžu byť výbornou príležitosťou dokonca na väčšie zapojenie tvorivosti do našich životov. Podobne vyznieva aj správa zostavená z postojov výkonných riaditeľov po celom svete od IBM Institute for Business Value. Podľa nich viac ako dôslednosť, integrita a aj vízie bude kľúčová pre úspešnú orientáciu v stále zložitejšom podnikateľskom prostredí práve kreativita.

Nebáť sa chýb

napad_ziarovka_profimedia

Menej ako polovica generálnych riaditeľov po celom svete verí, že ich podniky sú dostatočne pripravené zvládať neustále sa meniace a čoraz náročnejšie podnikateľské prostredie. Zmenám, ktoré prináša súčasnosť, možno podľa štúdie čeliť vďaka kreativite. „V čase, keď sa dostávame v našom profesionálnom živote z najhoršieho hospodárskeho poklesu, počas ktorého bolo disciplinované riadenie najdôležitejšou prioritou, stojí za povšimnutie, že generálni riaditelia sa dostali úplne na druhý koniec spektra a dnes považujú kreativitu za najdôležitejší faktor vedenia úspešného podniku budúcnosti,“ tvrdí Frank Kern, senior viceprezident IBM Global Business Services. „Je to však úplne v súlade s názorom, že najväčšou výzvou pre nich bude rastúca zložitosť a rýchlosť sveta, ktorý funguje ako dokonale previazaný systém,“ dodáva. Aj preto najúspešnejšie organizácie prijímajú rozhodnutia o 54 percent rýchlejším tempom ako ostatní. Šéfovia tvrdia, že sa na hlboké zmeny, ktoré ovplyvňujú ich firmy, učia rýchlo reagovať novými nápadmi. Doba je podľa nich priaznivá pre kreativitu, chýb sa preto neobávajte. Snaha vyhnúť sa chybám za každú cenu prekáža tomu, aby sme sa poučili z neúspechov v živote. Ak vytvoríte vo firme atmosféru, že nikto nesmie urobiť chybu, ľudia nebudú rozvíjať ani tvorivosť.

Chceme šancu

Najkreatívnejšou krajinou sveta je Švédsko. Veľmi dobre si počínali aj ostatné škandinávske krajiny, teda Fínsko, Dánsko a Nórsko, ktoré sa umiestnili v prvej desiatke. Medzi desiatich najlepších sa okrem Spojených štátov dostali aj Austrálčania, Novozélanďania či Singapurčania. Trojicou krajín, ktoré uzatvárajú rebríček a v ktorých je kreativita na bode mrazu, sú Pakistan, Indonézia a Kambodža. Podľa R. Carucciho však do podobných porovnaní a prieskumov zasahuje aj fakt, že kreativita cestuje spolu s ľuďmi. Nápaditých ľudí priťahujú najmä krajiny, ktoré sú tolerantné, otvorené novým myšlienkam a ktoré vynakladajú dostatok prostriedkov na inovácie či nové technológie. „Iní tomu hovoria odlev mozgov a pre Slovensko je tento trend v ostatných rokoch významným faktorom,“ dodáva.

Ako na kreativitu

Jednoduchosť je úspešná.
Dôležité nie je vytvárať individuality, ale kreatívne mysliacich ľudí.
Tvorivosť stimuluje myslenie a predstavivosť, čo má pozitívny vplyv na riešenie biznisových problémov.
Nebojte sa bláznivých nápadov.
S nápadmi treba pracovať a hodnotné použiť. Zapisujte si ich.
]Kreativita vyplýva z minulých chýb, snažte sa posúvať dopredu.
Vnímajte svoje sny, nápady ako materiál, suroviny, ktoré sa dajú pretvárať a predať.

Zdroj: podnikam.sk, Profimedia.cz, Etrend.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

„Proti blbosti i bohové bojují marně.“ Jan Werich